roze dolfijnen - Reisverslag uit Santarém, Brazilië van Fred Weijtens - WaarBenJij.nu roze dolfijnen - Reisverslag uit Santarém, Brazilië van Fred Weijtens - WaarBenJij.nu

roze dolfijnen

Door: Fred

Blijf op de hoogte en volg Fred

22 Maart 2012 | Brazilië, Santarém

Tijdens het ochtendgloren zie ik weer vele insecten op het schip en ook nog een vleermuis. Het begint wat te druppelen en even later regent het pijpenstelen. Er valt zoveel water dat het zicht erg beperkt wordt. Het blijft regenen tot een uur of 10 en daarna blijft het de rest van de dag droog en zonnig met temperaturen van boven de dertig graden en een hoge luchtvochtigheid. We gaan in Santorém van boord en nemen een taxi naar een haventje en gaan met een klein bootje de Amazone wat nader bekijken. We zien een aantal roze dolfijnen, maar die krijgt eigenlijk niemand goed op de foto. We varen naar een punt waar de Amazone en een andere rivier bij elkaar komen en je ziet er heel duidelijk het kleurverschil. De Amazone is erg bruin en die andere juist heel zwart, een apart gezicht. Onderweg zien we vele vogels en dieren: witte reigers, ibissen, papagaaien, een soort meerkoeten, leguanen en kameleons. De motor van het bootje wordt een tijdje afgezet om ons de geluiden van de omgeving te horen, Het is een geritsel en gefluit van allerlei dieren die hier aan de waterrand verblijven. Ook gaat de schipper proberen een piranha te vangen met een primitieve hengel, maar hij vangt slecht een soort sardientje en dus niet in blik. Na 3 uurtjes varen brengt hij ons weer aan land en gaan we op zoek naar een plekje om even wat te eten. Bij een klein tentje staat een barbecue met wat vissen erop en daar nemen we allemaal een visje met rijst. Dan gaan we op zoek naar een terras voor een heerlijke Braziliaanse cocktail. Met een aantal Caparina’s nemen we afscheid van het grote land waar we 14 dagen hebben vertoefd. Nog 1 dag varen we de rivier weer af en gaan dan beginnen aan de oversteek van de oceaan op weg naar Mindelo op de Kaap Verdië.

• 22 Maart 2012 - 13:49

Monique:

Ha die Fred,

Wat heb je veel mooie dingen gezien zeg en wat heb ik genoten van je verhalen. Maar het zit er weer bijna op. Wat gaat dat toch snel. Vind het ook hartstikke leuk om je straks weer te zien, maar het lezen van je verhalen ga ik wel missen hoor! Hier is het nu ook prachtig lenteweer, dus wat dat betreft zitten we goed. Die kever in je vorige stuk vond ik ook mega, beetje errug groot, haha. Die vlinders waren prachtig. Jammer dat jullie de roze dolfijnen niet goed op de foto kregen, maar ik denk dat er genoeg moois overblijft voor weer een prachtig album.

Geniet er nog van Fred!

Groetjes Monique

• 22 Maart 2012 - 16:47

Marja:

Hoi Fred, onvoorstelbaar dat je nog zo ver weg bent terwijl over 11 dagen je reis er weer opzit.
    Geniet er nog van.

• 22 Maart 2012 - 21:07

Bert En Gonnie:

Hallo Fred. Wij hebben genoten van al je verhalen.Jij leerde ons veel over de landen die je bezocht.Wij wachten vol spanning op je verdere verhalen en het vervolg er van.Groetjes en tot ziens.

• 23 Maart 2012 - 20:50

Diny Zwegers Beks:

Ha Fred! ik heb zo`n beetje alles bij gehouden van je mooie reis en genoten van je verhalen de foto`s prachtig nu nog even en ben je weer terug ook weer fijn toch, om je vrienden te zien
    nu maak er nog iets van geniet maar en tot ziens.