Lama's - Reisverslag uit Lima, Peru van Fred Weijtens - WaarBenJij.nu Lama's - Reisverslag uit Lima, Peru van Fred Weijtens - WaarBenJij.nu

Lama's

Door: Fred

Blijf op de hoogte en volg Fred

14 Februari 2012 | Peru, Lima

Laat me op tijd wekken want we arriveren in Peru en ik heb een excursie die om 8.15 vertrekt richting Lima. Wanneer ik aan dek kom hangt er een dikke mist en blijkt dat de haven is gesloten voor al het scheepvaartverkeer. Er ontstaat wat ongerustheid onder de passagiers over het verloop van de situatie. De kapitein stelt iedereen gerust met de mededeling dat we waarschijnlijk om 10 uur aanmeren. Het is dus afwachten. Het schip kan uiteindelijk om twaalf uur aanleggen in Callao. Heb een excursie naar Miraflores een moderne badplaats buiten Lima. Vele consulaten en ambassades zijn in deze buurt te vinden. Ook hebben de rijke Peruanen hier hun droomvilla. Tijdens de rit naar de luxe omgeving zie ik erg veel sloppenwijken die beter door ons toeristen vermeden kunnen worden. Wandel door de straten en zie de vele kleurrijke figuren die hier rondlopen, er bedelen vele vrouwen en kinderen. Bezoek de beroemde Inkamarkt en kijk mijn ogen uit. Zilver en typische alcapa maaksels liggen hier te wachten op nieuwe eigenaren. Koop een prachtige zomertrui tegen een redelijke prijs. Tegen de avond arriveer ik weer bij de boot. Op het schip wordt een folkloristisch muziek en dansavond georganiseerd, ook hier weer een bonte kermis.
Op zondag ga ik naar het centrum van Lima en bezoek de kathedraal op het imposante grote plein. Hier zijn vele schitterende gebouwen uit vervlogen tijden. Het is nog redelijk rustig,maar dat verandert snel als er een carnavaleske menigte op komt draven om te protesteren tegen landonteigening ten behoeve van de exploitatie van nieuwe goudbronnen. Tegen de middag heb ik een lunch in een klein restaurant en eet een Lomo Saldata, een gerecht van kleine stukjes bief met uien, paprikasliertjes en een bolletje rijst met frietjes en een heerlijke pittige saus. Bezoek nog het grote klooster met een enorme bibliotheek en een indrukwekkende catacombe met overblijfselen van monniken die hier geleefd hebben. Doe nog wat aankopen en vertrek weer richting boot.
Op dag drie blijf ik in de buurt en doe de was en loop nog even over het marktje bij het schip. Heb verder geen lama gezien. ’s Middags lig ik nog wat in de zon en om vijf uur vertrekken we met muziek uit de haven en varen we naar Arica in Chili.

• 14 Februari 2012 - 15:11

Sonja V.d Eijnden:

Hoi Fred,
    Dankzij Arnold en Tedje kan ik je viruteel volgen.
    Hier gaat alles zijn gangetje. Soms druk, soms te druk, maar als we rustig doorademen kan er weinig misgaan.
    Ik geniet erg van jouw reisverslagen. Heerlijk om te lezen en de foto's te bekijken.
    Heb verder geen lama gezien, schrijf je: ik wel, tussen Gemert en Bakel. Als je ze mist mag je wel een keer langs komen.
    Blijf genieten. Blijf voorzichtig. Verlies je hart niet.
    Groet,
    Sonja

• 14 Februari 2012 - 21:31

Nat Nelleke:

je hebt het goed naar je zin he , en wij maar werken ba ba

• 15 Februari 2012 - 03:57

The Boy From Ipanema:

En jij maar lama`s kijken, in Lima.
    Ben net weg uit Rio de Janeiro want ik 'trok' het even niet meer.
    Ik ben dus gewoon al heel deze vakantie dood gegooid met bichas=beestjes= homos eerst in Sao Paulo en in Rio zat ook al een hele flock aan het strand bij posto 9 van het Ipanema strand.
    Daar is een volleybalveld met allemaal spelers en ja dat trekt dan ook weer volk. Zien en gezien worden, wel zo gezelli natuurlijk. Toen kwam er ook nog een sinterklaas aan in een tijgerbadpak..iedereen lachen natuurlijk want er was veel volk op de been. In de aanloop naar carnaval treden er allemaal muziek -en dansgroepen op. Dat zijn 'blocos' voor het straatcarnaval
    Ben nu op Ilha Grande/ dat is 120 kilometer westelijk van Rio. Vanmiddag was daar een zusterschip van die Italianse cruise firma/ Costa huppeldepup en het kreng bleef gewoon drijven.. drijven kreng! dus de horeca was blij veel caipirinhas verkocht te hbben voor 8 reaais wat nog niet eens zo duur is E3,60 en ze vullen ook nog bij als het goedje te 'zwak' is. wel de goede zaak uitkiezen dat is niet de meest linkse als je aankomt bij de parasols, meer naar rechts 30 meter bij de houten klaptafeltjes.
    Dus zeg maar aan de schipper dat hij de gashendel naar voren drukt dan kun je snel hierheen. posto 9 van Ipanema dus.Ik ben dan helaas alweer op de zaak, het is me nog steeds niet gelukt om me onmisbaar te maken..
    Groetjes Casper en geniet ze verder!

• 15 Februari 2012 - 04:46

Bernadette:

Hoi
    Heb je nog wel plaats om vanalles te kopen of gaat het de kant op van je hutmaat van vorig jaar?
    Nou ik hoop dat je mooie spulletjes kunt vinden. veel plezier in chili straks