vlinders - Reisverslag uit Brasilia, Brazilië van Fred Weijtens - WaarBenJij.nu vlinders - Reisverslag uit Brasilia, Brazilië van Fred Weijtens - WaarBenJij.nu

vlinders

Door: Fred

Blijf op de hoogte en volg Fred

20 Maart 2012 | Brazilië, Brasilia

We varen twee dagen richting het noorden op weg naar de delta van de Amazone rivier. Het wordt heter en heter en de luchtvochtigheid wordt maar hoger en hoger. Maar we hebben een paar zwembaden aan boord en ook buiten schaduwplekkenen en natuurlijk binnen de airco. We overleven deze dagen wel. We gaan de evenaar over van zuid naar noord en dat is weer een aanleiding voor Neptunus om het schip te bezoeken. Het wordt weer een dolle boel en er verdwijnen vele gasten en officieren in het zwembad. Er is een algehele inspectie van alle systemen aan boord, die verplicht is voor alle schepen die de rivier opvaren. Deze inspectie zou een uurtje duren en de stroom zou er afgaan, wij zouden geen gebruik kunnen maken van liften, toiletten en geen airco. Nagenoeg gaat alle stroom er af, alleen de noodverlichting zou maar branden, dit levert voor veel mensen een probleem op. Ik blijf lekker aan dek liggen met een lekker drankje en het wachten gaat mij en een gezellig groepje goed af.
De derde dag zijn we op de rivier en dat is heel duidelijk zichtbaar al is de delta van de Amazone erg breed. Er hebben zich al tientallen insecten, gelokt door het kunstlicht, genesteld op het schip. Het zijn grote en kleine vlinders van diverse soorten en er zijn ook een aantal kevers aan boord. Er wordt lustig gefotografeerd door iedereen. Het bruine water is heel apart en er drijven takken met bladeren en zelfs hele bomen in. Het regenwoud is erg dicht en tijdens onze vaart zien we slechts enkele nederzettingen. Morgenvroeg ben ik in Santsrem, een stad met 100.000 inwoners.

• 21 Maart 2012 - 09:51

Marja:

Ja, als je zo lang onderweg bent is zo'n inspectie op zijn tijd nodig. Veiligheid voorop. Hier is het lekker lenteweer. Ik benijd je nu niet meer om de zonnige temperaturen. Zo (vochtig)warm en al die beessies, bahhhhhh. Nog 12 daagjes!!!!!

• 21 Maart 2012 - 16:45

Ingrid:

Iek!!!!! Beestjes!!!! Die vlinders zijn mooi maar die kever brrrrrrrr

• 21 Maart 2012 - 17:26

Bernadette:

wauw dat is nog eens een kever zeg mooi hoor en die vlinders zo mooi.
    Hier is het echt al lekker lente weer we genieten volop van het zonnetje. vrijdag wordt het hier ongeveer 18 graden HEERLIJK

• 21 Maart 2012 - 23:06

Richard:

Welke van de insecten is nu een echte Braziliaanse repeteer hihi. Jezus wat een mooie grote exemplaren. Geniet van de laatste elf dagen. Groetjes, Marco en Richard

• 21 Maart 2012 - 23:07

Richard:

Bedoelde reetkever, verdorie die spellingscontrole ook. :-)

• 04 April 2016 - 13:03

Bat:

geen kever, een wants. Lijkt op de nederlandse waterschorpioen, die er bekend om staat dat ie gemeen kan bijten...