Gidsje - Reisverslag uit Salvador, Brazilië van Fred Weijtens - WaarBenJij.nu Gidsje - Reisverslag uit Salvador, Brazilië van Fred Weijtens - WaarBenJij.nu

Gidsje

Door: Fred

Blijf op de hoogte en volg Fred

13 Maart 2012 | Brazilië, Salvador

We hebben weer 2 vaardagen achter de rug, die ik ongeveer liggend heb door gebracht. Heerlijk luierend in de zon en in het zwembad met de nodige zonnecrème op mijn inmiddels goed gebruind lichaam. En vandaag meren we aan in de haven van Salvador-Bahia. Dit is de derde grootste stad van Brazilië en er wonen ongeveer 3 miljoen mensen. De oude stad ligt op een aantal heuvels die te bereiken zijn met een kabeltrein en met een lift. Ga dus op zoek naar het treintje en na even zoeken vind ik het. Blijkt het ding niet te rijden door een technisch mankement en sta ik daar dus voor Jan met de korte achternaam.
Er biedt zich een jongetje van acht oud jaar aan die ons wel naar boven wil gidsen. Hij spreekt alleen Portugees en wij dus niet, maar hij weet waar we naar toe willen. Het is een hele klim en de hitte ( 36 graden ) was verstikkend. Het zijn achterafstraatje en er ligt een hoop rotzooi op de route. Maar toch boven gekomen en onze gids bedankt met wat kleingeld. Het gebied heet Pelourinho en het stikt er van de kerken en andere imposante bouwsels. Bezoek er enkele en een ervan springt er wel uit en draagt de naam ‘kerk van San Francisco’. De wanden en pilaren zijn bekleed met goud en het plafond is schitterend bewerkt en beschilderd. Dan wordt het tijd voor een drankje en we hebben snel een terras gevonden op een van de pleinen in de buurt. Dan ga ik mijn eigen gang en schouw nog wat door de stad. Even een lichte lunch en dan wandel ik naar de lift die mij weer terug brengt op zeeniveau. Daar loop ik nog even over een marktje en besluit om terug te keren naar het schip. Er liggen inmiddels drie cruiseschepen aan de kade en het is een mierenhoop in de terminal. Om zes uur vertrekt onze club naar de volgende bestemming Ricife.

• 14 Maart 2012 - 10:07

Marja:

wat een tegenstellingen, de "gouden" kerk en de armoede. Maar ja zo is 't leven. Nou Fred je bent echt op de terugreis nog maar 19 dagen!!!

• 14 Maart 2012 - 14:40

Corrie:

Ha broer
    Het is genieten voor jou, dat lees ik wel.
    Er is toch wel eem trim/fitnesszaal aan boord.
    Maak er gebruik van, dan zien wij al die [luie] kilo's niet als je terugkomt.
    Dat bruine lijf is al heel wat.

gr je zus