Goree Island - Reisverslag uit Dakar, Senegal van Fred Weijtens - WaarBenJij.nu Goree Island - Reisverslag uit Dakar, Senegal van Fred Weijtens - WaarBenJij.nu

Goree Island

Door: Fred

Blijf op de hoogte en volg Fred

12 April 2010 | Senegal, Dakar

Het heeft even geduurd, maar we hebben Senegal bereikt al is het wel een halve dag te laat. Deze middag ga ik met de ferry naar een eiland toe waar de slaven driehonderd jaar lang op de overtocht naar Amerika wachtten.
Al lopende van de boot bereik ik de ferry naar Goree Island. De opstapplaats is speciaal dichtbij voor de mensen van Balmoral. De tocht duurt ongeveer 20 minuten en het weer is prima +/- 24 graden met een klein beetje wind. Het eiland komt in zicht en het is buitengewoon mooi om te zien met al die kleuren en met het grote hoogteverschil op zo'n klein oppervlak. Bij het binnenvaren van de ferry springt de plaatselijke jeugd het water in om wat geld los te troggelen van de rijke toeristen. Ze zwemmen en duiken het muntgeld achterna en lachen als volledige tevreden autochtonen. Hier is geen verkeer, alleen voetgangers.
Breng een bezoek aan de plaatselijke kerk die nog bezocht is door de vorige paus. Loop door straatjes die je doen denken aan een klein oud provinciestadje in Zuid Frankrijk. Mooie overkapping van schitterende bloeiende planten bieden een aangename schaduw terwijl ik daar loop en bij meerdere huizen naar binnen kijk. Bezoek een lokale galerie, waar een man zijn kunstwerken maakt met verschillende kleuren zand.
Het slavenhuis wat ik bezoek is van 1548 en heeft driehonderd jaar dienst gedaan als tijdelijke opvang voor de slaven die naar de nieuwe wereld gedeporteerd werden. Zien de verblijven en ik kan je verzekeren dat ik het daar nog geen dag uit zou houden, laat staan drie maanden, zoals de meeste van hen overkwam. Het geeft toch wel een raar gevoel in je buik als je weet dat het 300 jaar voor 20 miljoen mensen dit de laatste halte betekenden in Afrika.
Beklimmen een hoogte waar een aantal kanonnen staan opgesteld ter verdediging van de hoofdstad tegen vijandelijkheden. Deze zijn slecht 1 maal gebruikt en staan er nu alleen voor de toeristen en het erfgoed. Tijdens het wandelen klampen de straatventers ons aan om wat van hen te kopen. Ze zijn vasthoudend en komen steeds weer terug om hun kralen en schilderijen te slijten.
Drinken nog een pilsje in het fort en gaan dan richting de pier en lopen over het strand waar de jeugd wat voetbalt en wacht op het vertrek van de ferry, Het schouwspel herhaalt zich.

• 12 April 2010 - 09:06

Ron & Jacques:

Volgens mij had jij er een paar te veel op.
    Het verslag staat vol taalfouten. Maar het kan ook zijn dat je de Nederlandse taal een beetje aan het vergeten bent.
    groeten uit het zonning Nederland

• 12 April 2010 - 09:06

Wally En Betty:

Hallo Fred
    je houd het nergens lang uit
    je vaart toch elke keer weer ergens anders naar toe.
    nog veel plezier
    groetjes.

• 12 April 2010 - 11:23

Luc :

fred zou je me kunnen laten weten wanneer je terug bent in utrecht????Peter is verhindert dus ik kom je ophalen, Nog een fijne 9 dagen en tot de 21ste dan.

gr luc

• 12 April 2010 - 18:16

Monique:

Hé Fredje,

Nog even en dan is het gedaan met jouw reisverslagen lezen. Aan de ene kant wel jammer, want ze waren keileuk. Maar nog leuker is het dat je het straks allemaal zelf kunt vertellen. Ik heb er in elk geval van genoten en het is fijn om je binnenkort weer te zien.
    Geniet er nog even van!

Gr. Monique

• 13 April 2010 - 17:55

Rene Fabert:

Ik wens je alsnog fijne laatste acht dagen van je prachtige vakantie. geniet er extra goed van en tot gauw kijk in zonnige kikkerland.