Azoren - Reisverslag uit Azoren, Portugal van Fred Weijtens - WaarBenJij.nu Azoren - Reisverslag uit Azoren, Portugal van Fred Weijtens - WaarBenJij.nu

Azoren

Blijf op de hoogte en volg Fred

16 April 2014 | Portugal, Azoren

Zes vaardagen waar van alles is gebeurd, feesten en rouw. Er kwam een melding voor medische hulp in één van de cabines in de vroege ochtend. Voor deze man kwam de hulp te laat en hij is overleden aan een hartstilstand. Een ander geval is op de dag van aankomst op de Azoren afgevoerd per ambulance. We hebben weer een lunch aan geboden gekregen door de maatschappij ter gelegenheid van het feit dat er een hele grote groep de volledige wereldcruise heeft gedaan. Het ontvangst was met champagne en aan mijn tafel zat ook de officier die verantwoordelijk is voor de receptie en betalingen. De zeetong-rolletjes waren gevuld met een kreeftenpuree en de garnituur bestaat uit enkele roosjes broccoli, een paar prinsessenboontjes en een compositie van enkele types aardappelen. Dit alles werd rijkelijk overgoten met heerlijke droge witte wijn en voor de liefhebbers ook rode. Het dessert is een ratatouille van vruchten, ijs en een lekkere custardsaus. Ter afsluiting was daar nog een lekkere likeur of cognac te verkrijgen. Na de lunch ga ik naar m’n hut om de binnenkant van mijn ogen te inspecteren en tegen half acht wordt mijn rust verstoord door de telefoon. Of ik wil komen opdraven bij een verjaardagsfeestje op dek 11. Vlug een klets water en aangekleed. Zit even later weer aan de champagne met een knabbel. De show bestaat vanavond uit een zanger, genaamd Anthony Stuart Lloyd, die de wereld verblijdt met zijn zware zangstem. Heb hem 2 jaar geleden ook ontmoet op de Zuid-Amerika cruise en het is een prettige reus. De rest van de dagen vul ik met wat zonnen en lezen, wat spelletjes op mijn I-Pad.
Op 15 april meren we aan in de haven van Ponte Delgado op St. Miguel, één van de 9 eilanden van de Azoren. Dit stadje is een prachtig voorbeeld van Portugese bouwstijl en herbergt vele kleine en grote kerken. De terminal is erg groot en modern maar misstaat niet in deze omgeving. Ga op een toer over het eiland en breng een bezoek aan de oude hoofdstad, die vroeger bedolven en verwoest is door vulkaanuitbarstingen en aardbevingen. Het is geheel opnieuw in de oude glorie hersteld en ook hier waan je jezelf in de Algarve of de omgeving van Porto. Het toch wel erg moderne en goed onderhouden wegennet voert je langs prachtige bergen en dalen die alle erg groen zijn. Zie ook verschillende wild groeiende planten met een scala aan kleuren. De vele groene weides bieden plaats aan duizenden koeien die hier op het eiland een luilekkerlandleven beleven. Het eiland is ontstaan door vulkaanuitbarstingen en een van die vulkanen is nu gevuld met regenwater en we zien dat meer van af het hoogste punt van het eiland. Er is nog steeds vulkanische activiteit en de stoom die vrij komt wordt gebruikt om elektriciteit mee op te wekken. Ongeveer 60 % wordt op die manier verkregen. Op de terugweg gaan we langs bij een ananasplantage, die op zijn wijze uniek is in de wereld. De ananas wordt gekweekt in kassen en daardoor krijgt het zijn eigen specifieke smaak. Het afzetgebied voor deze ananas is het vasteland van Portugal. Op de middag loop ik nog even door het stadje en geniet op een terras van de regen. Ze hebben hier 4 seizoenen op een dag en even later schijnt de zon weer uitbundig. Tegen 4 uur vaar het schip weg richting Southampton, dit zal 3 dagen duren. Iedereen krijgt de tijd om deze lange vakantie goed af te sluiten. Aan alle goede dingen komt een eind en op zaterdagavond ben ik weer terug in het zo vertrouwde Eindhoven.

• 16 April 2014 - 16:50

Henny Lingers:

Hoi Fred,
    Bedankt voor het terug zenden dat je al een lift hebt, hoop dat je nog gezellige laatste dagen aan boord hebt, ik heb genoten van je reisverslagen en je prachtige foto's ,en we zien je weer a.s. Weekend in Eindhoven.
    Groetjes jan en henny

• 16 April 2014 - 17:19

Bert En Gonnie:

Hallo fred. Wat hebben wij weer genoten van je reisavonturen en je leuke uitleg van alles wat jij zag.Nog even dan ben jij weer thuis.Dat zal wel wennen worden, maar ja zo is het nu eenmaal.Wij wensen je van harte welkom thuis. Het ga je goed. Groetjes van ons.Bert en Gonnie.

• 16 April 2014 - 21:25

Casper:

Hoi Fred,
    Het was weer leuk je reis te volgen.
    Tot van het weekeinde.
    Groet Casper

• 17 April 2014 - 15:44

Eli Baxmeier:

Hoi Fred,
    Heb weer genoten van je verslagen. Het leek of ik dan ook weer even op de Balmoral was!
    Groet van Eli

• 22 April 2014 - 14:55

Renda:

Fred je verslagen waren weer erg leuk, ik vertrek morgen voor 3 weken naar Spanje, ik spreek je de 17e wel op de cultuurdag.

groetjes, Renda