Zipp-wire - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Fred Weijtens - WaarBenJij.nu Zipp-wire - Reisverslag uit Guatemala-stad, Guatemala van Fred Weijtens - WaarBenJij.nu

Zipp-wire

Blijf op de hoogte en volg Fred

28 Maart 2014 | Guatemala, Guatemala-stad

Het schip vaart de haven binnen van Puerto Quetzal in Guatemala en het is al erg warm deze morgen. Sta al vroeg gepakt en gezakt aan dek om een trip te gaan maken het binnenland in. Na een rit van zo’n anderhalf uur door kleine dorpjes en vele suikerrietplantages, langs bergen en vulkanen komen we in de oude hoofdstad van het land genaamd Antigua. Deze stad staat op de wereldlijst van de Unesco en bestaat uit vele kerken, kloosters, nauwe straatjes, grote pleinen en kleine winkeltjes en huisjes. De straten zijn erg hobbelig geplaveid met ronde stenen. Vanaf het centrale marktplein met vele bloeiende bomen en planten hebben we een prachtig uitzicht op een nog actieve vulkaan. Er lopen hier vele bont geklede vrouwen, meisjes en jongens rond die hun diverse koopwaar proberen te slijten. In de grote kathedraal zijn een aantal vrijwilligers bezig met de fabricage van een mozaïek van kleine steentjes. Het is wederom een schakering van felle kleuren. Dit ter wille van het feest van de lente en de processie van de vele gelovigen die dit zeer katholieke land bevolken. Na een kort ritje komen we aan op een enorme koffieplantage en gebruiken daar de lunch. Met open jeeps gaan we de bergen in en op voor ons volgende avontuur namelijk abseilen/kabelbaan. We worden in een speciaal tuig gehesen met allerlei riemen en haken, krijgen een helm op en handschoenen aan. Met enkele veiligheidsinstructies ben ik klaar voor het eerste deel van de tocht. Na enkele fases raak ik gewend en kan dan genieten van het uitzicht van bergen en dalen. Rijden na afloop weer terug over het hobbelig en smal pad en geniet nog even van de vele vergezichten. Dan de bus weer in en terug naar de kust. Er is een klein marktje bij het schip en loop nog even rond en drink er ook een pilsje. Tegen zessen vaart MS de Balmoral richting Puntarenas in Costa Rica.

• 29 Maart 2014 - 17:00

Elly Hoeben:

Hallo fred wat een geweldige reis is dit weer groetjes