datumgrens - Reisverslag uit Honolulu, Verenigde Staten van Fred Weijtens - WaarBenJij.nu datumgrens - Reisverslag uit Honolulu, Verenigde Staten van Fred Weijtens - WaarBenJij.nu

datumgrens

Blijf op de hoogte en volg Fred

06 Maart 2014 | Verenigde Staten, Honolulu

Het weer is erg onstuimig en de zee is volop in beweging. Het lijkt erg op de situatie aan het begin van de cruise. Weer zijn vele mensen getroffen door een zekere mate van zeeziekte en blijven derhalve in horizontale positie op hun cabine. Breng de dag door met lezen, kletsen, luieren en een cocktailparty . In de vorige haven zijn er weer nieuwe artiesten en gastsprekers aan boord gekomen en 1 van hen is een tekenares. Haar naam is Helen en ze tekent karikaturen. Ze houdt iedere dag een lezing en vertelt hoe zij te werk gaat terwijl zij diverse mensen uittekent. Ook ik kom aan de beurt om te poseren en te zien wat mijn duidelijke karaktertrekken zijn. Ze laat mij iets over mezelf vertellen terwijl zij tekent. Na drie minuten heeft zij mij vereeuwigd en kan ik het resultaat bekijken dat er verbluffend uit ziet. Helen is een zeer charmante vrouw, vlot gekleed met een witte hoge hoed. Ik hang de tekening op in mij n hut en maak een afspraak met haar voor een wat kleinere en handzamere tekening. ’s Avonds is er een optreden van een komediant/goochelaar uit Wales met nagenoeg dezelfde grappen en trucjes als zijn voorgangers. Dus daar hoef ik niet meer naar toe. Ga naar de Lido bar waar een carnavalsparty plaats vindt. Het is een dolle boel met polonaises en limbo-dansen. Tegen twaalf uur valt een man straalbezopen steil achterover met zijn hoofd op de teakhouten vloer. Het is een flinke klap en hij ligt even buitenbewustzijn gestrekt. Het bloed gutst uit zijn achterhoofd en de vloer en zijn witte colbert zien er al vlug rood uit. Er wordt medische hulp (een code en plaats van het incident) opgeroepen via de omroepinstallatie. Een arts en drie verpleegsters komen na enkele minuten ter plaatsen en nemen de man onder behandeling. Zijn hoofd wordt in gezwachteld en even later wordt de arme man met een brancard afgevoerd naar de medische afdeling.
Het blijft klote weer en kom alleen buiten om te roken. Op Aswoensdag is er een bierfestival met 18 biersoorten vanuit de hele wereld. Neem een biertje dat ik nog niet ken, dat is uit Taiwan. Er zijn ook diverse snack en kleine sandwiches. Later op de middag ga ik weer naar de lezing van Helen. De show deze avond wordt verzorgd door een jong echtpaar dat zingt. Ze vertolken diverse nummers in het Italiaans en Engels en besluiten hun sessie met een prachtig nummer van Andrea Bochelli.
Er doet zich een bijzonder feit voor: we hebben 2 dagen achter elkaar 6 maart. We passeren de datumgrens die tussen Japan en Hawaï in ligt. Het twaalf keer vooruit zetten van de klok heeft dit als resultaat. Wij leefden op de eerste 6 maart 12 uur voor Europa uit en de tweede dag 12 uur achter. Denk er maar eens over na! De zee wordt wat rustiger en het klaart beetje bij beetje op. De avondshows worden verzorgd door een cellist en een comédienne, die wat liedjes zingt, grapjes maakt en een bandparodie doet. Ze is best leuk en ze spreek heel duidelijk Engels. Verder eet en drink ik er nog steeds goed van. Het bruin van het eerste traject van de reis begint een beetje te vervagen en het wordt dus hoogtijd voor wat zon.

• 07 Maart 2014 - 12:15

Monique:

Hoi Fred,

Wat jammer dat het zulk slecht weer is. Gelukkig kun je jezelf goed vermaken aan boord en heb je geen last van zeeziekte. En er gebeurt nogal wat aan boord als ik dat zo lees. Wij mogen zondag even aan de lente ruiken, het wordt tegen de 20 graden. Hopelijk wordt het voor jou warmer daar! Geniet er nog van en veel plezier Fred!

Groetjes Monique

• 12 Maart 2014 - 12:25

Wilma:

Hey die Freddy,

Lijkt me kei leuk een karikature tekening van jezelf lachen wa, daar zijn de flinstones niets bij!

Groetje,
    xxx Wilma

• 12 Maart 2014 - 22:17

Machteld:

Leuk verhaal weer. Ik heb het net andersom meegemaakt. Van Hawaï naar Australië. Miste we een dag. Toevallig was het toen Hemelvaart. Dat hebben dat jaar niet meegemaakt.
    Verder benieuwd naar de tekening.
    Groetjes Machteld. X

• 14 Maart 2014 - 09:51

Renda Van Het Hof:

Hai Fred,

Lekker om je verslagen weer te lezen, wij zijn net terug uit Curacoa waar we 2 weken geweest zijn met vrienden die daar een huis hebben en zij hebben ons het eiland laten zien, heel mooi met prachtige bounty stranden. Carnaval hier is het mooiste wat ik ooit gezien heb, jammer dat jij er nog niet was we hebben genoeg cruiseschepen gezien trouwens, geniet ze

groetjes,
    Renda