keelung - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Fred Weijtens - WaarBenJij.nu keelung - Reisverslag uit Taipei, Taiwan van Fred Weijtens - WaarBenJij.nu

keelung

Blijf op de hoogte en volg Fred

25 Februari 2014 | Taiwan, Taipei

We varen al vroeg de haven van Keelung binnen en leggen aan bij de terminal die dus midden in de stad ligt. Het weer is prima met een heerlijk zonnetje en geen wind. Na het ontbijt ga ik aan land en neem de kuierlatten. Dit is een stad op ongeveer 45 kilometer van de hoofdstad Taipei en één van de belangrijkste havens van Taiwan. Het is nog vroeg maar er is al een druk verkeer gaande bestaande uit auto’s, voetgangers, bussen en ontelbare scooters. Bezoek eerst een prachtige Boeddhistische tempel met zijn mooie Boeddha’s en wandschilderingen. Het gehele complex is versiert met orchideeën en er hangt een walm van wierook in de grote zaal. Word betrapt op illegaal fotograferen en stop het dus weer vlug in mijn tas. Maak naderhand met mijn I-pad toch nog enkele foto’s. Ga dan een berg beklimmen wat me erg tegenvalt. Ben bijna 3 kwartier onderweg voor ik de top bereik en doodmoe rook ik even een sigaretje op een bankje. Het is intussen warm geworden. Er staat hier een immens groot wit Boeddhabeeld dat vergezelt is met 2 goudkleurige beelden van leeuwen of draken. Het verschil kon ik niet zien, daar ik geen zoöloog ben. Kom ook bij een grote klok uit met een flinke klepel en volgens de overlevering heb je een gelukkig en welvarend leven als de gong/bel laat gonzen. Dus je kunt op je vingers na gaan wat ik heb gedaan. Krijg hier een kopje thee aan geboden en dat is best wel even lekker na zo’n zware klim. Het neemt slechts 15 minuten in beslag om de berg weer af te dalen tot straatniveau. Zo rustig als het boven was, zo hectisch is het leven hier beneden. Loop wat door de straten langs winkeltjes en kleine openluchtrestaurantjes over bruggetjes en bezoek ook nog even de overdekte markt. Koop alleen een magneet van het eiland, de rest is niet zo aan mij besteed. In de terminal koop ik nog wat (5) zeer goedkope sloffen Marlboro-light sigaretten in de Dutyfree shop.
Tegen half zes vaart het schip weg richting Japan, maar na een half uur moet het schip terug voor een medisch noodgevel. Er wordt iemand van boord gehaald die acute speciale medische zorg nodig heeft, zo vertelt de kapitein via de omroepinstallatie. Met een vertraging van drie uur zet MS. Balmoral koers richting Kyoto in Japan.

• 26 Februari 2014 - 17:38

Bert En Gonnie:

Hallo Fred .Ik heb net je reisverslag aan Gonnie voorgelezen.Wat een avontuur en wat beleef en zie jij veel.Het is een genot om je verslag te lezen. verder veel plezier en groetjes van ons. B&G.

• 26 Februari 2014 - 17:49

Monique:

Hoi Fred,

Ik hoop dat de overlevering gelijk krijgt, het is je van harte gegund! Fijn dat je zo lekker aan het genieten bent. En wat een leuke foto had je aan Kevita gestuurd in die stoel van, wat was het, gras? Kevita vond hem ook heel leuk.

Groetjes en nog veel plezier!

Monique