De kop is eraf!!! - Reisverslag uit Funchal, Portugal van Fred Weijtens - WaarBenJij.nu De kop is eraf!!! - Reisverslag uit Funchal, Portugal van Fred Weijtens - WaarBenJij.nu

De kop is eraf!!!

Blijf op de hoogte en volg Fred

23 Januari 2016 | Portugal, Funchal

Het is achttien januari 2016 en om even over half tien komt Ger van Oorschot (de vent van Hennie van de ‘Beer’) mij ophalen om mij weg te brengen naar Hazeldonk. Tegen half elf rijden wij het parkeerterrein op en daar staat het busje van Noot-reizen uit Ede. De chauffeur Ruben heeft opdracht om 10.30 uur te vertrekken, maar in de papieren die we gehad hebben, staat dat we pas om 11.30 uur vertrekken. Even over en weer gebeld en als iedereen er is vertrekt het busje toch een paar minuten na elf uur. Met even een tankpauze in zuid België, rijden we tegen tweeën in Calais (zien de vluchtelingenkampementen vanaf de weg) aan boord van de ferry van P&O richting Dover. Heb op de ferry een pilsje gedronken om de vakantie in te luiden en de tijd te verdrijven. Tegen half zes arriveren we bij het hotel in Southampton. Even inchecken en dan weer een lekker pilsje. Na het etentje ga ik voor mijn doen vroeg naar bed en val als een blok in slaap. Dat zal waarschijnlijk van de spanning zijn.
Na het ontbijt gaat deze jongen nog even Engels geld pinnen omdat de gangbare valuta aan boord de Britse pond is. Loop nog een gigantisch winkelcentrum in en scoor bij een kledingzaak nog een mooie oranje/groene zwemshort voor de prijs van 3 pond. Om twaalf uur rijden we naar de terminal en wordt de bagage door kruiers uit de bus gehaald. Weer inchecken en nog even wachten en dan kunnen we aan boord. Heb een mooie hut op dek 6, juist achter de receptie en mijn hut stewardess (Joyce) heet mij welkom en vertelt dat ik altijd met vragen en andere zaken bij haar terecht kan. Kom vele bekenden tegen, zowel gasten als personeel en het is een hartelijk weerzien. Ik ben ingedeeld bij de tweede zitting op tafel 120 in het Ballandeloch restaurant. Neem een uiensoep en als hoofdgerecht kalfslever met puree en uienringen. Het is erg lekker en ter afsluiting neem ik overheerlijk nagerecht. Ga daarna nog even naar het theater waar de entertainers en de gastsprekers worden voorgesteld. Ga redelijk op tijd weer slapen en wordt de volgende dag om 7.30 uur wakker.
De ochtenddouche doet zijn werk en ik ga lekker ontbijten met een paar glaasjes champagne en toast met zalm. Tegen tienen ga ik naar een interessante lezing over Madeira door een Engelse meid met het accent van de kampomroepster van de tv-serie Heydihey. Daarna ga ik naar een workshop ukelele spelen. Iedereen kan het leren. zo zegt de cursusleider. Na les 1 heb ik ondanks alle plezier, toch maar besloten dat mijn carrière ukelele van zeer korte duur is. Vanavond ga ik kennis maken met de kapitein en moet nog even langs de shop om een passend smokinghemd te kopen. Het stoppen met roken heeft niet alleen invloed op mijn gezondheid maar ook op mijn gewicht en mijn portemonnee. De welkom party van de kapitein is weer prima geregeld met hapjes en drankjes. Ook het diner voldoet aan alle verwachtingen en ik neem een groenteterrine en een tagliatelle. Tegen elf uur ga ik richting het theater voor een show van een Spaanse fluitist genaamd Andrea Amas (kijk maar eens op eens op YouTube). Het is een verrassend en bijzonder concert, waar onze Berdien Steinerg bij in het niet valt. Wat heeft die meid het instrument onder de knie en ook het oog werd niet vergeten.
Ben even na 7 uur wakker en we varen net de Golf van Biskaje uit, het is niet echt koud maar wel wat heiig. Mijn ontbijt bestaat vandaag uit 3 koppen koffie, een glas tomatensap, toast met zalm, klein broodje kaas en een bordje met wat verse ananas en meloen. De lezing over Tenerife begint even later en de uitleg is erg boeiend en leerzaam. Tutter en klets nog wat met enkele mensen en drink ook mijn eerste pilsje. Na de lunch schrijf ik nog wat op mijn laptop. Tegen het einde van de middag neem ik nog een lekker glas bier in de Lido bar op dek 8. Voor het diner van half negen is er nog een optreden van een groepje entertainers die een reeks liedjes zingt uit bekende musicals. Dit alles is van uitstekende kwaliteit en dat beloofd heel wat voor de rest van de reis. Na het geweldige diner met tongfilets op een bedje van verse spinazie, ga ik met een tafelgenoot naar de show van een Engelse komiek genaamd Simon Sands. Kan hem redelijk goed verstaan en mis maar een enkele grap, dus dit alles was weer erg onderhoudend. Hierna drink ik nog een pilsje op het bovendek en ga tegen 1 uur slapen.
In de ochtend blijkt de temperatuur buiten al aardig de goede richting uitgaat, raak enigermate opgewonden over het feit dat het nu gedaan is met de koude. Om 10 uur is er een brand- en ontruimingsoefening voor het personeel (wettelijk bepaald) en het is boeiend om te zien wat het allemaal inhoud. Je ziet nu heel wat personeel wat je normaal niet ziet (mannen uit de keuken, machinekamer, meiden uit de was- en linnenkamer enz.). Om 11 uur naar het havenpraatje over Praia, de hoofdstad van Kaap Verdië. Ben ‘s middags begonnen aan een boek van Jaap Bressers (genaamd: waar een wiel is, is een weg). Er is vanavond een optreden van een zangeres met de naam Claire Bonsu wat ik moet overslaan omdat er ook een happening is genaamd: Karaoke. Dit is altijd leuk om te doen en mag ik niet missen. Heb 2 nummers gezongen en aan de reacties van het publiek te horen, viel het goed in de smaak. Morgen arriveren we in Funchal op Madeira. De kop is eraf!!!

  • 23 Januari 2016 - 15:13

    Helma:

    Nou een goed begin is het halve werk. Is weer errug leuk om te lezen.
    Geniet er lekker van!

    groetjes,
    Helma

  • 23 Januari 2016 - 15:20

    Ingrid :

    Hey die Fred!!!
    Klinkt goed allemaal. Het begin van een nieuw avontuur.
    Geniet ervan!!!!!
    Groetjes Ingrid

  • 23 Januari 2016 - 16:50

    Elly Hoeben:

    Hallo Fred
    dit wordt weer genieten van en mooie reis, leuk om jou te volgen
    Groetje Ellu

  • 23 Januari 2016 - 17:53

    Elly Baxmeier:

    Alle herinneringen komen weer boven!

  • 23 Januari 2016 - 18:04

    Henny Lingers:

    Hoi Fred ,
    Wat leuk weer jou eerste verslag, gezellig dat je wat bekende tegen gekomen bent,wacht weer met spanning op je volgende verslag,veel plezier en prachtig weer, groetjes jan en henny

  • 23 Januari 2016 - 18:46

    Monique:

    Hey Fred,

    Was weer een fantastisch stukje om te lezen. Fijn dat je zo aan het genieten bent, dat heb je ook zeker verdiend! Kijk alweer uit naar je volgende avontuur. Heel veel plezier!

    Groetjes Monique

  • 23 Januari 2016 - 19:36

    Petra Hulsman:

    Een leuk en smakelijk verhaal en geniet er maar van

  • 24 Januari 2016 - 10:04

    Marja:

    Nou Fred dat beloofd nog wat. Als je nu al zo veel te schrijven hebt. Geniet ervan!!!

  • 24 Januari 2016 - 11:41

    Wilma:

    hoi Fred,

    klinkt allemaal goed. lijkt wel of ik mee reis!
    Leuk dat je je talenten kunt laten zien met Karaoke. Zet hem op!!

    liefs,

  • 24 Januari 2016 - 13:03

    Peter En Ineke:

    Een mooi begin van de reis geniet er maar goed van.
    Lekker eten en drinken maar denk ook aan de kilo s.


    gr peter

  • 24 Januari 2016 - 21:05

    Arnold:

    Hallo fred,
    Het begin is gemaakt geniet er lekker van.
    En vooral blijven smeren goede reis.groetjes arnold en gerrie.

  • 27 Januari 2016 - 08:48

    Anita Maas:

    Fredje, wat schrijf je toch leuk.
    Het is net of ik erbij ben.
    Geniet ervan moppie.....
    Lieve groetjes van Anita

  • 27 Januari 2016 - 08:49

    Sabine Hezemans:

    Geniet met volle teugen, Fred!! <3

  • 28 Januari 2016 - 17:18

    Joost En Miek:

    Met enige jaloezie, die we snel onderdrukken, lezen we je belevingen van weer een nieuwe reis.
    Veel plezier, gezellige tafel genoten, veel zonnebrand olie, kennismaking met veel bezoekjes aan nieuwe plaatsen maar vooral, veel geluk en gezellig samen zijn met mogelijk reeds bekende, maar veelal nieuwe medereizigers.
    Groetjes Miek en Joost van Loon.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fred

Na een jaar hard werken heeft een mens wel een verzetje verdiend en ik dacht laat ik eens iets geks doen. Lekker 3 maanden iets van de wereld zien op een relaxte manier.Rondje Caribean & South America

Actief sinds 27 Dec. 2009
Verslag gelezen: 287
Totaal aantal bezoekers 127839

Voorgaande reizen:

18 Januari 2016 - 05 Maart 2016

Samba & Tango

04 Januari 2014 - 19 April 2014

Van West naar Oost

04 Januari 2012 - 03 April 2012

Zuid Amerka Cruise

05 Januari 2010 - 21 April 2010

wereldcruise

Landen bezocht: