Costa Rica/Panama - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Fred Weijtens - WaarBenJij.nu Costa Rica/Panama - Reisverslag uit Panama-stad, Panama van Fred Weijtens - WaarBenJij.nu

Costa Rica/Panama

Blijf op de hoogte en volg Fred

01 April 2014 | Panama, Panama-stad

Na een heerlijke hete en winderige dag met temperaturen van boven de 30 graden Celsius liggen we aan de pier van Puntarenas in Costa Rica. We liggen deze keer niet alleen, maar met een enorm schip van P&O genaamd de Crown Princes. Het herbergt meer dan 3000 passagiers en maakt een cruise van 49 dagen vanuit Miami rond Zuid Amerika en eindigend in Los Angeles. Het is dus erg druk in het kleine stadje en al vroeg worden de vele toeristen opgehaald voor de diverse excursies. Het is een gaan en komen van grote en kleine bussen. Wandel op m’n gemak over de pier naar de terminal en slenter dan over de folkloristische markt aan het strand. Er worden vele lokale handgemaakte spulletjes te koop aan geboden van sieraden, houtsnijwerken, kleding en dergelijke. Het lavastrand zelf is nog niet zo druk bevolkt, maar dat verandert later als de lokale bevolking de verfrissing van de zee op zoekt. De steeds maar stijgende warmte stuurt mij naar een heerlijk terras onder bomen. Hier kan ik gratis gebruik maken van Wi-Fi. Na een tijdje zit het terras vol met cruisegangers die ook van deze faciliteit gebruik willen maken. Na een kleine lunch loop ik de hoofdwinkelstraat in en koop een bermuda in de prachtige kleur oranje. Er zijn lui die hun siësta gewoon op de stoep genieten, Op de hoek tegenover de pier is een gezellige zaak die mijn aandacht trekt. De saxofonist speelt Costa Ricaanse muziek en het is er gezellig druk. Neem plaats aan een tafeltje met een stel Australiërs en wat Amerikanen. We kletsen en lachen wat af en op een gegeven moment is het halve terras aan het dansen op de uitnodigende muziek. Het treintje op de pier brengt mij weer veilig en op tijd naar het schip. Het vertrek is erg leuk met de sail-away party op het achterdek, de mensen van het andere schip staan op hun balkons te genieten en te zwaaien op de klanken van de swingende muziek.
We verlaten de Grote Stille Oceaan en gaan via het Panamakanaal naar de Caribbische Zee en de Atlantische Oceaan. Het is een kanaal met drie sluisgroepen en de lengte van het kanaal is 77 km. Het Panamakanaal is dit jaar jarig, want het is dit jaar 100 jaar open. Op de vroege morgen is er al een behoorlijk aantal schepen die voor Panama-stad op de rede liggen te wachten op hun passage. Om negen uur vaart de MS Balmoral de eerste sluis binnen met behulp van een loods en begeleidende treintjes. We moeten 26 meter de hoogte in om het niveau van het Gatun Meer te bereiken. Over het omroepsysteem worden we op de hoogte gehouden over de actuele zaken van deze bijzondere doorvaart. Vele mede-cruisers staan gewapend met verrekijker en camera aan de reling om het hele gebeuren in ogenschouw te nemen en te blijven volgen tot we het kanaal weer verlaten. Ikzelf neem de tijd om ook nog wat te lezen en te zonnen. Door het langzaam varen voelt het nog heter aan dan het al is. Het neemt de hele dag in beslag en met de schemer neemt de loods afscheid en gaan we verder richting Willemstad op Curaçao.

• 02 April 2014 - 09:30

Elly Hoeben:

Hallo Fred
    Wat geniet ik van jou verhalen ,
    groetjes Elly

• 02 April 2014 - 13:22

Jack:

Ahoi Fredie,

Heb je nog iets van de tsunami gemerkt?
    Je komt waarschijnlijk binnenkort in het gebied,
    waar ik schepen kaap!

Groetjes Jack Sparrow.