Olifanten - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Fred Weijtens - WaarBenJij.nu Olifanten - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Fred Weijtens - WaarBenJij.nu

Olifanten

Blijf op de hoogte en volg Fred

16 Februari 2014 | Sri Lanka, Colombo

Dit verslag komt wat laat, omdat het internetverkeer er een paar dagen uit ligt. Na anderhalve dag varen , met een temperatuur van ongeveer 30 graden en een heerlijk zonnetje, komen we aan in de haven van Colombo op Sri Lanka. Neem de kuierlatten om deze stad te gaan verkennen. Ook hier weer druk verkeer van taxi’s, auto’s, tuk tuks en motoren. Het is een grote stad en al snel blijkt dat ik dus met lopen weinig of niets te zien krijg. Stap dus maar in een tuk tuk, die me wat van de stad laat zien. De schade die de grote tsunami van een aantal jaren terug is hier en daar nog te zien, maar er wordt hard aan gewerkt om alles weer te herstellen. Ook de kustlijn wordt verstevigd om herhaling te voorkomen. Bezoek een Boeddhistische tempel met vele kostbaarheden van Boeddhabeelden tot edelstenen. Ook staan er antieke auto’s die geschonken zijn door bezoekende staatshoofden. Ga op de foto met een eerste olifant die hier in de tempel verblijft en vereerd wordt. Bekijk ook een kopie van het Witte Huis uit Washington en rij langs de diverse ambassades die geconcentreerd zijn in de chiquere wijk waar ook het staatshoofd zijn residentie heeft. Loop het laatste stuk langs de marinebasis naar het schip. ’s Avonds is er een folkloristische dans- en trommelclub in prachtige kledij op het schip.
De volgende dag sta ik al om 7 uur klaar en vertrek dan naar een weeshuis voor olifanten, Tijdens de 2 ½ uur durende bustocht zie ik veel van het land met zijn rijstvelden, rubber- en fruitplantages, kleine dorpen en stadjes. De gids vertelt de in en outs van de streek en iedereen luistert aandachtig naar zijn verhaal. Bij het weeshuis aangekomen gaan we eerst naar de rivier waar op dat moment een grote groep olifanten aan het badderen zijn. Het is bijzonder om dit van dichtbij te mogen aanschouwen. Lopen verder naar een fabriekje waar ze olifantenpoep recyclen. Er wordt papier, karton, diverse gebruiksvoorwerpen en olifantenbeeldjes van gemaakt en dat alles reukloos. Na de lunch lopen we naar een open terrein waar de olifanten vrij rondlopen. Maak er een aardige videofilmpje van. Ik voer een mandje bananen en meloen aan een hongerige gast (lees olifant) en doe het fruit rechtstreeks in de mond van het dier. Met zijn tong ( een grote rauwe kipfilet) raakt ie me aan. Gaan dan kijken bij het voederen van de kleine babyolifantjes. De leuke diertjes krijgen de fles met 5 liter melk en drinken dat in een mum van tijd helemaal leeg. Een heel leuk gezicht is dat we ook nog een zwangere olifant ontmoeten met een ontzettend dikke buik, die bijna uitgeteld is. We hebben nog wat tijd over en drinken een lekker blik bier wat erg goed smaakt. Dan de bus weer in en richting schip. Met een sail-away party verlaten we de haven van Colombo en varen drie dagen door de golf van Bengalen naar Yangon in Myanmar. Lekker een paar dagen luieren en even de tijd om wat kleding te wassen en te strijken.

• 16 Februari 2014 - 17:19

Monique:

Hey Fred,

Wat een mooie foto's en wat leuk dat je die olifanten mocht voeren! Lijkt me een hele belevenis om dat allemaal van zo dichtbij te mogen bekijken en fotograferen. Je maakt weer heel bijzondere dingen mee.

Groetjes Monique

• 17 Februari 2014 - 20:09

H.lingers:

Hoi Fred,
    Leuk om weer jouw verslag te lezen, en weer genieten van de mooie foto's , nu hier gaat alles goed, het weer is geen winterweer maar redelijk goed 10 graden dus niet slecht voor februari, maar zal maar niet te hard roepen want maart komt er nog aan en die kan zijn staart nog weleens roeren, nou ik wacht weer op jou volgende berichtje het ga je goed en geniet ervan groetjes jan en Henny.

• 19 Februari 2014 - 08:03

Bernadette:

mooi is het daar bij de olifanten he fred. daar ben ik ook geweest en ook in myanmar echt leuk.
    nou veel plezier en geniet. ik kijk uit naar het volgende verslag
    gr bernadette