lekker varen - Reisverslag uit Akaba, Jordanië van Fred Weijtens - WaarBenJij.nu lekker varen - Reisverslag uit Akaba, Jordanië van Fred Weijtens - WaarBenJij.nu

lekker varen

Blijf op de hoogte en volg Fred

24 Januari 2014 | Jordanië, Akaba

De volgende dag zijn tegen twaalven in Akaba in het zuiden van Jordanië. We liggen kort bij het oude stadscentrum en na de lunch ga ik op mijn gemak op weg. Slenter een poosje door soek en koop een magneetje voor mijn verzameling. Ga met een paar Engelsen een glaasje jus d’orange drinken op een balkonterras met Wi-Fi tegenover de moskee. Het is vrijdag en de imam roept de mensen op voor het gebed. Het wordt erg druk bij de ingang, je ziet iedereen de schoenen uitdoen en naar binnen gaan. Loop langs het drukke strand terug richting het schip. Hele families hebben zich op het strand geïnstalleerd met tassen vol voedsel en frisdranken, ook de waterpijpen ontbreken niet. Het boerkagehalte is erg hoog en alleen de kinderen en neen enkele man wagen zich in de zee. Er zijn vele kraampjes met allerlei prullaria en ook kun je er ritjes maken op een kameel of quad. Een folkloristische dansgroep vrolijkt de avond op. De mannen zijn erg mooi gekleed en worden begeleid door trom, citer en doedelzak.
Ben vroeg opgestaan en zit om 8 uur in de bus voor een excursie naar Petra, een eeuwenoude stad die ze in het begin van de vorige eeuw ontdekt hebben. De rit er naar toe duurt 2 uur en we rijden door de woestijn met bergen en zandvlaktes. Hebben halverwege een plas- rookpauze op een hoogte van 1700 meter. ’t Is er erg winderig en koud. In Petra lopen we eerst een heel eind een pad af om bij de ingang van de kloof te geraken. Je kunt dit ook op een paard doen als je geen zin hebt om te lopen. In de Siq (vallei) val je van de ene in de andere verbazing, de verscheidenheid aan kleuren, de uitgehakte taferelen van kamelen met begeleiders, het irrigatiesysteem en woningen in de grotten. De gids vertelt honderd uit over de ontdekking van deze verloren stad uit de oudheid. We komen aan het einde van de kloof en zien dan een glimp van Al-Khazneh (de schatkamer). Het is prachtig en zeker als je bedenkt dat ze het met hamer en beitel helemaal uit gekapt hebben. Lopen verder en passeren ook nog vele tempels en paleizen en een amfitheater. Krijgen voldoende tijd om alles te zien en te fotograferen en moeten om 2.45 terug zijn bij de bus. Het teruglopen valt vies tegen, het stijgt een klein beetje en de ondergrond is erg onregelmatig met vele losse stenen. Je kunt per ezel, kameel of koetsje met paard terug en vele maken hiervan gebruik. Dood op kom ik bij de bus en kort na het vertrek val ik in slaap na die toch wel vermoeiende dag in Petra.
Op het schip zijn voorzorgsmaatregelen getroffen voor de tocht door de Rode Zee, Straat van Aden en langs de kust van Jemen en Oman. Waterkannonnen en veiligheidsmannen houden hopelijk de piraten op afstand. Dat geeft wel een veilig gevoel, zeker nu we ook een evacuatie-oefening hebben gehad. ’s Avonds is er weer karaoke en ik zing er weer lustig op los. Ga niet zo laat naar bed.
Het weer is prima en duik lekker in de zon en smeer me in met factor 30, omdat je anders de eerste dagen levend verbrandt en dat wil je ook niet hebben. Er is nog een feestelijke bijeenkomst voor de niet Britse passagiers met lekkere champagne en hapjes. Het geheel is erg gezellig. Ook heb ik een dinertje met mijn tafelgenoten die 25 jaar getrouwd zijn. Dus weer champagne als aperitief en bij het eten een overheerlijke rosé. Het nagerecht (een lekkere ijstaart) wordt feestelijk gepresenteerd met muziek en zang. Ga ook nog naar een verjaardagsfeestje van een Nederlandse dame op het bovendek . We zijn met een gezellig clubje Hollanders en zingen ook nog de jarige toe. Ik bied namens de groep een cadeaubon van de beautysalon aan. Ze is erg verrast met het cadeau en zal het zeker gebruiken op onze lange reis. Na vijf zeedagen meren we op vrijdagmorgen af in een havenstad in het sultanaat Oman.

• 24 Januari 2014 - 11:55

Bernadette:

Ha fred
    He he ik heb je weer gevonden
    leuk om je verslagen te lezen
    was trouwens een leuke foto van die kloof

Vindt het fijn dat je het weer zo naar je zin hebt en de storm overleeft hebt.
    Nou op naar je volgende verslag

groetjes Bernadette

• 24 Januari 2014 - 16:54

Ingrid:

Hey Fred, geweldig hè zo'n soek. Vooral al die kuiden die zo heerlijk ruiken. Is heel wat anders dan de zaterdag markt hier. Hahaha! Geniet ervan.

• 24 Januari 2014 - 16:56

Ingrid:

Ik bedoel dus kruiden hè. Hihi

• 24 Januari 2014 - 22:55

Henny Lingers:

Hoi Fred,
    Leuk om wat van je tehoren,zo te lezen heb je al gezellige mensen ontmoet.

Mooie foto's krijgen wij in ieder geval een indruk wat je allemaal ziet.
    Groetjes Jan en Henny.

• 25 Januari 2014 - 20:49

Eli Baxmeier:

Mooie reis maak je Fred! Heerlijk om te lezen.

• 26 Januari 2014 - 19:11

Gerard En Huub:

Hallo Fred,

Even googlen en we hebben je gevonden, leuke foto's en reisverslagen, geniet er lekker van, hopelijk dat je fijne medereizigers op je reis ontmoet, wij zullen je volgen de komende maanden,

Groeten Gerard en Huub.