Eerste week - Reisverslag uit Gibraltar, Gibraltar van Fred Weijtens - WaarBenJij.nu Eerste week - Reisverslag uit Gibraltar, Gibraltar van Fred Weijtens - WaarBenJij.nu

Eerste week

Blijf op de hoogte en volg Fred

12 Januari 2014 | Gibraltar, Gibraltar

Op zaterdagmorgen 4 januari ’14 vertrek ik even na half tien en ga ik op weg naar Hazeldonk waar een bus van Reader Offers mij opwacht na een toertje door Nederland, om de andere vakantiegangers op te halen. Na een rit van 3 uur komen we aan in Calais en gaan dan met de ferry over. Een ritje van 3 uur en we arriveren in Southampton, waar een hotel gereserveerd is door Reader Offers. Zet de klok een uur terug.
Zondag wandel ik nog even de stad in en tegen 12 uur vertrekken we naar de terminal voor het inchecken, De procedure gaat vlot en na een korte periode zitten we in de vertrekhal te wachten om aan boord te gaan. Al wachtend zie ik verschillende mensen die ik op de vorige cruise heb ontmoet. Dus maar even een rondje gemaakt om iedereen goede dag te wensen en natuurlijk een goede reis. Het is 2 uur als het boarden begint en ik ben vlug op de Balmoral. Heb mijn hut bekeken en ga dan even rond lopen op het schip en dan mijn eerste pilsje in de Morning Light Pub. Ga dan mijn koffers uitladen en opbergen in de kasten en lades. Tegen half negen ga ik naar het restaurant waar een plaats voor mij gereserveerd is door Fred Olsen. Zit aan tafel met 5 Engelsen en ik krijg dus de kans om mijn Engels weer op te daten. Het schip vertrekt om 9 uur richting Cádiz in het zuiden van Spanje. Na het diner is er een korte introductie van de activiteiten aan boord en dat wordt afgesloten met een showtje van een kwartier. Loop nog een rondje over het schip en ga naar mijn cabine om te gaan slapen.
Ben om 7 uur wakker en het wiebelt behoorlijk . Trek mijn badjas aan en ga even aan dek voor een sigaretje en een kop koffie. Het is bijna onmogelijk om de buitendeur te openen, zo erg waait het. Maar vind toch een plekje dat nagenoeg wind vrij is. Het schip trotseert een heuse storm met windkracht 10 en 12. Het is wel een komisch gezicht om alle mensen te zien rondzwalken alsof ze stomdronken zijn. Er gebeuren ook enkele valpartijen maar de schade valt mee. Het grootste gedeelte van de dag vul ik met het hier en daar ontmoeten van medereizigers. Speel ook Bingo mee, maar denk wel dat ik het bij die ene keer laat. Het diner is weer prima van smaak en de keuze was weer reuze! De zanger die de show verzorgde met nummers van o.a.: Frank Sinatra, Paul Anka en de Drifters kreeg het publiek erg enthousiast en werd bedankt met een daverend applaus. Het stormt nog steeds en als ik naar mijn hut ga, moet ik me regelmatig vast houden aan de relingen en trapleuningen. In de nacht word ik meerdere malen wakker omdat er van alles op de grond valt, de lades open en dicht klappen en de panelen van mijn hut kraken en piepen door de bewegingen van het schip.
Het slapen viel erg tegen en ben de hele dag wat slaperig. De meeste gasten hebben ook erg slecht geslapen en diverse mensen zijn hun bed uit gerold. Ga naar het ontbijt en drink wat koffie en champagne, eet een toast met zalm. De zee is nog steeds onrustig en het schip vaart erg langzaam. De dekken zijn afgesloten, wat niet veels goed voorspelt. Om 12 uur krijgen we de laatste mededelingen van de kapitein over de stand van zaken met betrekking over het weer en de aankomst in Cádiz. Hij is niet blij en verwacht het één en ander te moeten omgooien. Later blijkt dat Cádiz en Menorca niet aangedaan worden om de rest van de reis te laten verlopen volgens schema. Als goedmaker meren we dus op vrijdag af in Gibraltar. Het is overmacht. Een tegenvaller voor velen, maar ik vind de Britse kolonie een leuk en aangenaam alternatief. Het eerste feestje van de kapitein staat gepland voor vanavond en iedereen verschijnt in gala en smoking om even een handje te schudden met hem en zijn officieren. Drink enkele glaasjes champagne en een enkel hapje en ga dan om half negen aan tafel voor het welkom diner. Er is een ruime keus aan heerlijkheden en kiezen valt zwaar. De avond sluit ik af met een bezoek aan het showtheater waar 3 violisten en een bassist de sterren van de hemel spelen met klassieke- en nieuwerwetse nummers. Het zijn 3 broers en een neef ze zijn onder de 40. Klinkt erg goed en hun flair met deze instrumenten is van hoge kwaliteit. Voor het slapengaan, moet ik de klok weer een uur vooruit zetten en dat moet ik nog zeker 24 keer doen.
Het slapen vannacht ging prima en het weer is enigszins normaal en ook de zee is een stuk rustiger. Je voelt ook dat de snelheid is verhoogd. Tegen 10 uur ga ik naar een lezing over Gibraltar en Malta en krijg daar tips voor het bezoeken van die steden. Ben van plan om daar op eigen houtje de zaak te verkennen en dat gaat zeker lukken. Op de middag lees ik een tijdje en val om de 3 bladzijdes in slaap en dus blijf ik hangen in het zelfde verhaal. Het diner is weer heerlijk met Osso Bucco als hoofdgerecht geserveerd met broccoli en puree. De show vanavond is een mengeling van de jaren 70 met nummers van ABBA, Queen en enkele andere. De zang en dans van deze club jonge mensen viel erg tegen en ik ging met een ontevreden gevoel naar bed.
Een gat in de dag slapen noemen ze het, ik werd dus erg laat wakker en mistte daardoor het ontbijt. Heb dat gecompenseerd met wat koffie, bouillon en wat crackers. De lezing over Aqaba Jordanië was leuk en ik beslis naar Petra te gaan. Wat kletsen en een pilsje en toen was het weer tijd voor de lunch. Heb een bezoekje gedaan aan de juwelier en ‘Ici Paris’ en me georiënteerd op het aanbod. Het assortiment viel niet tegen en ik denk dat ik daar wel kan scoren tijdens deze reis. De middag kletsend door gebracht en heb het één en ander gelezen. Heb me weer aardig op gedost voor het diner, daar werd heerlijke fazant geserveerd. Het avondprogramma bestond uit een optreden van een Engelse komiek met de naam Barneby. Heb het een half uur kunnen volgen en daarna ging het toch te vlug voor mij. Nog een drankje gedronken in de Lido bar en toen naar bed.
Deze morgen liggen we om half negen al aan de kade van Gibraltar en hebben we zicht op de rots. Ga lekker alleen op pad en loop door de terminal naar buiten. Het weer is niet denderend en ben blij dat ik een jackje bij me heb. Kom uit bij een oude stadswal met een aantal onderdoorgangen in de vorm van bogen. Loop er doorheen en kom dan uit op een groot plein met vele terrassen. Het is nog vroeg en er zit geen hond, ik loop Mainstreet in en bekijk wat etalages. Het ziet er allemaal heel Engels uit: Mark&Specers, pubs, brievenbussen en rode brievenbussen. Kom bij de kabelbaan die mij naar de top van de rots met apen brengt. Ondanks het hoogteverschil duurt het ritje maar even. Zie de vele apen met argusogen te gemoed, hun reputatie is berucht. Geen bril, hoedje of tas is veilig voor deze snelle tweevoeters. Het is een grappig gezicht om te zien hoe die beesten zich vermaken met elkaar en de toch wel bange toeristen. Kom zonder schade uit de ontmoeting en ga de grot van Sint Maikel. Deze grot heeft WO 2 nog dienst gedaan als ziekenhuis en wordt nu gebruikt als theater en bezoeken van de vele toeristen uit alle hoeken van deze aardkloot. Er zijn vele ruimtes met stallachtieten en- mieten, de toepasselijke muziek en de speciale lichteffecten zorgen voor een bijzondere ervaring. Loop verder de rots af naar het tussenstation van de kabelbaan en ben vlug weer op zeeniveau. De rots-staat is een paradijs voor taxfree inkopen, sigaretten, drank en parfum kosten hier een fractie van de prijs in vergelijking bij ons. Koop een paar sloffen en een luchtje tegen zeer gunstig prijs. Breng ook nog even een bezoek aan een van de vele pubs hier en drink er een lekker pilsje. Wandel op mijn gemak naar het schip en maak me klaar voor het diner. Heerlijke kalfslever staat op het menu, dus weer smullen. De zangeres van de show werd niet door iedereen op prijs gesteld en ik zelf heb ook mijn twijfels, wacht de volgende keer af. Over 2 dagen zijn we op Malta en het beloofd een rustige vaart te zijn.

  • 12 Januari 2014 - 20:18

    Ingrid:

    Hey Fred, wat een leuk verslag. Ik heb het weer met plezier gelezen. Hoop dat het rustig blijft op zee voor jullie en dat je niet je bed uitrolt. Hahaha. Geniet ervan. Groetjes Ingrid

  • 12 Januari 2014 - 20:48

    Monique:

    Ha die Fred,

    Ik zat al met smart te wachten op je eerste reisverhaal en ik heb er weer van genoten. Moet een komisch gezicht zijn geweest met al die waggelende mensen aan boord vanwege de storm. Gelukkig is alles nu weer rustig en ben je lekker aan het genieten van al het lekkere eten aan boord en heb je ook je eerste geslaagde uitstapje al gehad. Er zullen er ongetwijfeld nog vele volgen. Geniet ervan Fred!

    Groetjes Monique

  • 12 Januari 2014 - 22:18

    Eli Baxmeier:

    Fred, Geweldig dat je weer op reis bent. Onze Balmoralreis is van 2011. Zo reis ik toch weer een beetje mee. Maak er een mooie reis van!

  • 12 Januari 2014 - 22:48

    Casper:

    Hoi Fred,
    Ben net terug van de nieuwjaarsborrel van de haven, was gezellig.
    Goed te lezen dat je het naar je zin hebt.
    Geen domme dingen doen!
    Groet Casper

  • 13 Januari 2014 - 09:06

    Wilma:

    Hoi, hoi,

    Spannend reisverslag en fijn dat het je goed gaat.

    Groetjes en xxx
    Wilma

  • 13 Januari 2014 - 16:52

    Jeannette:

    Hoi Fred, met heel veel plezier je 1e verslag gelezen en ik ben nu al een beetje jaloers. Niet op die hoge golven trouwens, want daar kan ik beslist niet tegen. Kijk nu al uit naar je volgende verslag en de leuke dingen die je meemaakt.
    Geniet maar met volle teugen, wij zullen wel werken.

    Liefs en knuffel Jeannette

  • 16 Januari 2014 - 13:34

    Anita:

    Hoi Fredje,
    Wat eng, zo'n storm op zee. Maar je hebt het naar je zin....dat lees ik uit je eerste verhaal.
    Geniet maar lekker en we houden jouw reis vanuit Eindhoven bij.
    Lieve groetjes van Anita KNUFFELTJE

  • 16 Januari 2014 - 16:14

    Hans:

    Ha Fred!

    Leuk om te lezen. Je zal wel in het zonnetje van Malta zitten. Geniet ervan en ik wacht op het volgende reisverslag. Ik heb inmiddels sleutels van frederiklaan al ingeleverd en ik kom zeker nog een keer langs

    Have fun

    Groeten Hans

  • 16 Januari 2014 - 19:09

    Machteld:

    Leuk om je eerste reisverslag te lezen. Je zult nu wel wat beter weer hebben. Veel plezier en ben benieuwd naar je volgende verslag.
    Groetjes uit België en een dikke knuffel x

  • 24 Januari 2014 - 12:33

    Peter:

    Hastikke leuk verhaal Fred... ga zo door en geniet ervan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Gibraltar, Gibraltar

Van West naar Oost

Al varend in Oostelijke richting de wereld rond!

Recente Reisverslagen:

16 April 2014

Azoren

08 April 2014

Wit strand

07 April 2014

Party-time

05 April 2014

Barbados & St. Lucia

03 April 2014

Antillen
Fred

Na een jaar hard werken heeft een mens wel een verzetje verdiend en ik dacht laat ik eens iets geks doen. Lekker 3 maanden iets van de wereld zien op een relaxte manier.Rondje Caribean & South America

Actief sinds 27 Dec. 2009
Verslag gelezen: 598
Totaal aantal bezoekers 127718

Voorgaande reizen:

18 Januari 2016 - 05 Maart 2016

Samba & Tango

04 Januari 2014 - 19 April 2014

Van West naar Oost

04 Januari 2012 - 03 April 2012

Zuid Amerka Cruise

05 Januari 2010 - 21 April 2010

wereldcruise

Landen bezocht: